پنج‌شنبه, 28 تير 1397 الخميس, جوييه 19, 2018           فارسی English
توانمنديهاي شركت

1- تبدیل شیرهای هیدرولیکی به پنوماتیکی

هدر رفت گاز یکی از اولین تبعات استفاده از شیرهای هیدرولیکی در تاسیسات مربوط به واحدهای گاز و واحدهای گاز مایع محسوب می شود .

اثرات زیست محیطی سوختن گازهای متصاعد شده ، هدر رفت سرمایه های ملی و مشکلات ناشی از ،از توقف واحد ها در اثر اشکال در شیرهای هیدرولیکی که بعضا وقفه درتولید نفت وگاز رابه دنبال داشت ، فکر وذهن متخصصان رابه استفاده از شیوه ای نوین برای حل این چالش 30ساله به خود مشغول کرد.

افزون برموارد یاد شده ، هزینه های بالای تعمیر و نگهداری شیر های هیدرولیکی لدین دسترسی بسیار سخت به آنها برای تعمیر یا تعویض احتمالی قطعات و صرف هزاران دلار سرمایه های ملی برای تهیه وتامین این قطعات خصوصا در دوران تحریم ، باعث شد که با ایده ی اولیه یکی از متخصصان باتجربه شرکت نفت وگاز کارون ، طرح بکارگیری محرک های پنوماتیکی بجای محرک های هیدرولیکی مورد مطالعه و برسی قراربگیرد.

به این ترتیب با تشکیل یک تیم تخصصی متشکل از پرسنل این شرکت و با ساعتها مطالعه ،تحلیل، طراحی وساخت ، طرح جایگزنی شیرهای پنوماتیکی به جای هیدرولیکی با موفقیت آزمایش گردید .

در حال حاضر و باموفقیت آمیز بودن این طرح ، حدود 70درصد تاسیسات و واحدها ، مجهز به شیرهای پنوماتیکی شده وعلاوه برخود کفایی و قطع وابستگی ، سالانه افزون بر 19 میلیارد ریال در هزینه های مربوطه صرفه جویی صورت گرفته است . ضمن اینکه کاهش اثرات مخرب زیست محیطی که با استفاده از این شیوه جدید ابتکاری به دست آمده است، کار آفرینی و دمیدن روح خود باوری مضاعف در بین پرسنل سخت کوش شرکت بهره برداری نفت وگاز کارون با هیچ سرمایه گذاری اقتصادی قابل سنجش نخواهد بود.

2- استفاده از الکتروپمپ بجای توربوپمپ

هزینه بالای تعمیر ونگهداری توربین های واحد بهره برداری اهواز 5 که هر SHOT DOWN  آن باعث وقفه در تولید روزانه به مقدار 70هزار بشکه نفت می شد ، گروه مبتکر و متخصص شرکت بهره برداری نفت وگاز کارون رابر آن داشت تادر یافتن طرحی    نو برای رفع این معضل تلاش نمایند .

پیشنهاد اولیه استفاده از توربو پمپ های سولار ورستون نیز به دلیل عدم کارایی مورد نیاز چاره ساز نشد.

درهمین رابطه با ابتکار وتغییر کاربری، چند دستگاه پمپ الکتریکی با قدرت مورد نیاز .... ، طرح جایگزینی این پمپ ها به جای توربین های معمول ، مطرح گردید .

تغییر فندانسیون برای جایگزینی الکتروپمپ ها و طراحی مجدد PIPING   فندانسیون به سرعت انجام شد پس از تست های فنی و تخصصی ، استفاده از این شیوه پمپاژ نفت جهت استفاده در واحد اهواز 5 تایید گردید .

استمرار تولید نفت به عنوان اصلی ترین منبع و پایه ی اقتصاد کشور ، پیشگیری از بروز وقفه در تولید 2میلیون بشکه نفت درزمان تعمیر توربین ها از مهمترین نتایج بدست آمده در اجرای این طرح ابتکاری پرسنل متخصص شرکت بهره برداری نفت وگاز کارون بوده است.

 3- پمپ های تزریق پساب

مدیریت پساب های ناشی از تولید نفت خام یکی از مهمتربین پروژهای زیست محیطی صنعت نفت در جنوب    می باشد که توجه جدی به این مقوله همواره در راس برنامه های متولیان صنعت نفت کشور بوده است .

پمپ های تزریقی پساب همیشه با مشکلات ناشی از خورندگی بسیار شدید آب شور و سولفات و...مواجه می باشند که هزینه تعمیر هر کدام از پمپ های یاد شده حداقل 700میلیون ریال برآورد شده است .

در پروژ نمک زدایی موسوم به او3 خریداری چندین دستگاه پمپ به مبلغ 2 میلیون دلار از سالهای قبل از انقلاب کلید خورده بود وبه علت آغاز جنگ تحمیلی هیچگاه مجال اجرا و عملیاتی شدن این پروژه فراهم نشد.

ضمن اینکه تجهیزات خریداری شده نیز به علت عدم استفاده و گاه بمباران انبارهای پروژ مستعمل شده بودند.

در سالهای اخیر با اتخاذ سیاستهای زیست محیطی شرکت بهره برداری نفت وگاز کارون با درک اهمیت این مقوله نگرش هایی را برای مدیریت پساب های نفتی آغاز نمود .  درهمان ابتدای کار وبا یاری از توان  تخصصی و تجربه پرسنل مبتکر این شرکت ، استفاده از روش های نوین با کمترین هزینه کار آمدترین روشها مورد توجه قرار گرفت .

پس از بررسی دقیق نقشه های موجود ، طرح استفاده از پمپ های از جنس استاینلس استیل که مربوط به پروژه 1 و 3 بوده و بلا استفاده مانده بودند با هدف افزایش ظرفیت و بکار گیری تعداد بیشتری از فیلترهای تصفیه مطرح گردید .

استفاده از تجهیزات ، منابع و امکانات موجود و بهره گیری از توان فنی متخصصان داخلی، از نکات مهم و قابل ذکر در طراحی و ساخت سیستم های تزریق پساب های در پروژه نمک زدایی بوده است .

ذکر این نکته ضروری است که کمترین هزینه ای خارج از امکانات و تجهیزات شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون برای طراحی و ساخت سیستم ها صرف نشده است .

4- طراحی و ساخت قطره گیر


یکی از دغدغه های اصلی مسؤلان واحدهای بهره برداری خروج نفت به همراه گاز خروجی از دستگاه های تفکیک نفت و گاز می باشد که این مسئله همیشه باعث بروز وقفه هایی در تولید و بعضاً عامل آلودگی زیست محیطی می شد و در طی سالیان متمادی طرح های مختلفی برای حل این معضل ارائه گردید .

هر کدام از طرح های که در مواردی مشابه شیوه های خارجی آن بودند پس از مدتی کار آیی خود را از دست داده و به همین دلیل نیاز به ابداع سیستمی که بتواند علاوه بر جلوگیری از هرز روی نفت و آلوده شدن لوله های گاز خروجی به نفت بیش از پیش احساس می شد .

از این روی متخصصان شرکت بهره برداری و گاز کارون باپشتوانه سالها تجربه در حوزه تعمیرات و نگهداری و آشنایی با تمامی روشهای متداول فنی ، سیستمی را طراحی کردند که با کمترین هزینه ممکن بهترین بازدهی را داشته است .

در این سیستم با طراحی صفحه هایی به صورت مشبک از جنس مناسب ملکولهای درشت نفت که همراه گاز، میل به خروج دارند با این صفحات برخورد کرده و مجدداً به درون تفکیک گر بر میگردند، قبلاً به جای این صفحات از فیلترهای سیمی اسفنج استفاده می شد که کارائی نامطلوبی داشتند . هم اینک تمامی واحدهای بهره برداری نفت و گاز کارون به سیستم یاده شده مجهز گردیده اند .
 

5- طراحی ، تهیه و نصب سیستم های کنترل و شیر آلات مربوط به برجهای هیدروژن سولفوره زدا، واحدهای نمک زدایی 2 و

یکی از مشکلات رایج واحدهای نمک زدائی مسدود شدن فیلترهای تصفیه پساب بود .

مشکل از آنجا آغاز می شد که به دلیل وجود H2S در پساب های بنگستان و ترکیب آن با پس آبهای آسماری رسوبهائی ایجاد می شد که تشکیل سولفید آهن را می دادند .

این رسوبها بعد از مدتی به اجسام بسیار سختی تبدیل می شد و باعث ایجاد اشکال در عملکرد فیلتر های پساب واحدهای 2 و 3 می گردید . در یک طرح ابتکاری با طراحی سیستمی که باعث افزایش سطح تماس بین گاز شیرین آسماری و پساب بنگستان می شد این مشکل برطرف گردید .

در این روش گاز شیرین آسماری از پایین برج وارد می شود. گاز به صورت طبیعی میل به بالا رفتن دارد و به بالای برج متصاعد می شود. از سوی دیگر از بالای برج پساب بنگستان به صورت عادی سرازیر می شود. این دوسیال از کنار یکدیگر عبور می کنند و بر اساس میل جذب SH2 توسط گاز شیرین پساب بنگستان به میزان قابل توجهی فاقد SH2 می گردد .

6- طراحی و ساخت تابلوی کنترل فیلترهای پساب

قطعات اصلی این سیستم شامل پانل های بسیار بزرگ و حجیمی بودند از طرفی گران بودن قطعات و شرایط سخت برای تعمیر آنها ازدیگر مواردی بود که همواره باعث می شد تا گروه های تعمیراتی وقت و انرژی بالایی را صرف رفع اشکال آنها نمایند .

علاوه بر این انجام هر دوره تعمیرات باعث وقفه در عملکرد سایر واحدها می شد که این موضوع نیز در کل به روند تولید لطمه وارد می کرد .

گروه تعمیرات با درک اهمیت موضوع شروع به طراحی سیستم های جدیدی نمودکه از نظر عملکرد شبیه سیستم و قطعات اصلی کارخانه سازنده بوده با این تفاوت که سیستم جدید دارای حجم کوچکتری بوده و در جمع هزینه کمتری نیز دارد .

در واحدهای نمک زدایی 1 و 3 تابلوهای طرح جدید که در ابعاد 1 متر × 1 متر ساخته شده است شامل تایمرهای زمان گیر و رله های مناسب کارکرد در شرایط محیط می باشند. استفاده از نقشه طراحی شده جدید باعث سلامت کارکرد فیلترهای پساب و هم چنین کاهش قابل توجه موارد تعمیرات و هزینه ها شده است .

  

7- طراحی و اجرای سیستم کنترل شعله کوره های عمودی در واحدهای نمک زدایی


عمده ترین اشکال در این سیستم خاموش شدن کامل پایلوت های کوره نمک زدایی بر اثر وقوع هر یک از اشکالات سیستم بود که برای روشن کردن آن علاوه بر صرف زمان خطراتی نیز به دلیل پراکنده شدن گاز در کوره وجود داشت .

مشکل دیگر نیز فرو ریختن ذرات سیمان دیواره ها بر اثر مرور زمان بر روی فتوسل ها بود چون فتوسل ها پایین قرار داشتند و با ریختن ذرات سیمانی روی آنها ، چشم های الکتریکی دچار اشکال در عملکرد شده و کوره را خاموش می کرد . حتی قطع لحظه ای برق هم این مشکل را ایجاد می کرد .

در طراحی که توسط گروه تعمیرات انجام شد، چشم الکترونیکی در نقطه ای قرار گرفت که ضایعات داخلی دیگر جلوی آن را  نمی گیرد و گاز پایلوت هم از محلی گرفته شده که همیشه باز باشد رفع این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای مجموعه عملیاتی در بر داشت چرا که مشکلی همیشگی به حساب می آمد . علاوه برآن بجای استفاده از 8 پایلوت غیر کار آمد از 2 تای آنها استفاده گردید که این موضوع یک صرفه جویی ارزی محسوب می گردد

.

8- M. Pilot


M.pilot
های موجود جوابگوی نیاز چاه های فشار پائینی که در مناطق مسکونی قرار داشتند نبود. به دلیل اینکه فشار روغن تابلوی کنترل شیرهای ایمنی سرچاهی بر فشار سطح M.pilot اثر گذاشته و مانع عملکرد آن می شود . در طراحی جدید که توسط پرسنل تعمیرات صورت گرفت ، M.pilot جدیدی ساخته شد که سطح عملکرد آن بیشتر از مدل اصلی بوده و مشکل چاه های 284 و 279 و 230 برای همیشه برطرف گردید .

موارد طراحی و ساخت این Mpilot ها به تایید ادارت مربوط رسیده است .

9- طراحی شعله پوش لوله بخارات روغن توربین های سولار

درهنگام روشن بودن توربینهای گازی سولار سنتار ، ذرات بخار حاصل از روغن که ناشی از گرم شدن آن بود در محیط کارخانه پراکنده و باعث آلودگی محیط کارخانه می شد . علاوه برآن ذرات پراکنده در هوا از طریق کانال ورودی به فیلترهای هوا برخورد کرده باعث گرفتگی وانسداد زود هنگام روزنه های فیلترها می گردید . با ساخت FLAME ARESTER   توسط منابع داخلی و انجام تغییرات در لوله بخارات روغن از خروج ذرات روغن که منجر به آلودگی محیط و هم چنین گرفتگی فیلترهای هوا واز کار افتادن توربین می شد جلوگیری به عمل آمده است

10- طراحی و تغییر مکانیزم شیرهای توپی بستن اضطراری 20 اینچ و 8 اینچ

در تمامی خطوط انتقال نفت که در جوار مناطق مسکونی ، دره ها ، رودخانه ها و هر کجا که نشت نفت باعث تخریب محیط زیست می شود ، شیرهایی تعبیه می گردد تا در مواقع اضطراری با قطع جریان نفت از روان شدن آن در محیط زیست جلوگیری کند .

یکی از شیرها مربوط به خط لوله نفت تولیدی ناحیه چشمه خوش می باشد که از روی رودخانه کارون عبور می کند و با گذشت زمان و فرسودگی قطعات کاملاً از بین رفته و غیر قابل استفاده شده بود .

با هزینه یک میلیون دلاری جهت خرید شیرهای جدید و مشکلات تهیه آنها با توجه به تحریم ها ، گروه تعمیرات  بر آن شد تا با استفاده از امکانات و ادوات موجوددر انبارهای مازاد پروژها و در حالی که امیدی به تهیه این شیرها از منابع خارجی و داخلی نمی رفت ،  سیستم کنترل ومحرکه آنها طراحی

وروی خط لوله 20 اینچ چشمه خوش اجراو نصب گردید. علاوه بر آن دو عدد شیر 8 اینچ که با ابتکاراتی از کاربرد گاز به نفت انجام شده آماده نصب روی خطوط جریان نفت اهواز 5 شده است.

11- دو تیکه کردن شافت ( محور ) الکترو پمپها

قبل از اجرای این طرح نزدیکی الکتروموتور به پمپها باعث می شد تا با نشت آب به بدنه موتور الکتریکی سیم پیچهای آن دچار آسیب جدی شده یا حتی بسوزد .

اما اکنون با طراحی سیستم جدا سازی شافت الکتروپمپهای آب مازاد و نصب کوپلینگ این مشکل به صورت کامل رفع شده است .

بر روی 15 دستگاه از پمپ های پساب در واحدهای نمک زدایی 1 و 2 و 3 و 4 این تغییرات به اجرا در آمده است .

12- طراحی و ساخت BLOW CASE

یکی دیگر از پروژه های زیست محیطی رفع مسئله ی سوختن نفت در مشعل ها بود که علاوه بر تولید دود موجب آلوده ساختن هوا و بالا رفتن دی اکسید کربن محیط می گردید .

برای رفع این مشکل گروه تعمیرات با استفاده از ابزار دقیق  سیستمی را طراحی نمود که با جدا سازی نفت و رانش آن به سمت مخزن کارخانه از ورود نفت به داخل لوله گاز و سوختن آنها جلوگیری می کند . برای کنترل سطح مایعات جمع شده درون BLOW   CASE و رانش آن به سمت مخزن نفت کارخانه یک سویچ پنوماتیکی توسط کارکنان تعمیرات ابزار دقیق طراحی و با استفاده از امکانات موجودی ساخته و در واحدهای بهره برداری نصب گردید .

13- انجام طراحی و تغییرات روی اتصالات مسیر گازهای استارتر و پایلوت وسوخت توربین های گازی

الف . قبل از این در زمان خاموش بودن توربین های GEC  طبق طراحی کارخانه ، گاز از طریق شیر خودکار سه راهه به محفظه احتراق توربین وارد و محیط داخلی را از گاز اشباع می کرد. در هنگام استارت این مقدار گاز استارت را با مشکل انفجار مواجه می ساخت . باانجام تغییرات در مسیر گاز خروجی  شیرسه راهه مشکل برطرف گردید.

ب. اتصالات گاز پایلوت توربین های رستون TB4000  به گونه ای ساخته شده بودند که مرتب در اثر وجود ذرات ریز فلزی روزنه های مسیر مسدود ودر زمان استارت مشکلاتی بوجود می آورد . با انجام تغییراتی وتعویض اتصلات از جنس مناسب مشکل برطرف گردید.

ج. مسیر اگزاست گاز راهنمای استارتر های توربین های رستون TB4000  طبق طراحی به خط گاز مشعل کارخانه وصل بودند . به دلیل اینکه این خط گاهی اوقات دارای فشار است اگزاست به خوبی صورت نمی گرفت ودر نتیجه استارتر موتور درگیر می ماند وخساراتی به وجود می آورد. با انجام تغییراتی در مسیر اگزاست مشکل برطرف گردید.

 د. فشار گاز پایلوت توربین های رستون TA1750 از طریق رگلاتور تنظیم می گردید . بدلیل تنظیم فشار کم مورد نیاز این فشار مرتب تغییر نموده   استارت ها را بامشکل مواجه می ساخت.  با انجام تغییراتی با نصب یک روزنه مناسب تنظیم فشار رگلاتور بالاتر رفته و فشار ثابت و مناسبی راتهیه می کند . به این ترتیب مشکل همیشگی برطرف گردید

14- تغییر سیستم گلایکول

با استفاده از سیستمی که برای نخستین بار طراحی شد و کنترول مقدار گلایکول تزریقی به واحد شماره یک کارخانه گاز مایع 700 از پنو ماتیک به الکترونیک تبدیل شده و از اتاق فرمان می توان این عملیات را کنترل کرد .

با اجرای این طرح اشکالات سیستم قدیمی از بین رفته و ضمن کنترل بهتر فشار گلایکول تزریقی  ، از اتلاف وقت پرسنل جلوگیری به عمل می آید

15- طراحی و ساخت شیرهای یک طرفه کتابی

شیرهای مخروطی در مسیر لوله های روغن روغنکاری توربوکمپرسورهای رستون TB4000 قرار دارند . دریچۀ این شیرها به صورت مخروطی از جنس لاستیک بودند که خراب شدن آنها باعث بازگشت روغن به مخزن و از کار افتادن توربین روی اشکال فشار کم روغن می گردید.  

 این اشکال  باعث باز ایستادن توربین و کاهش تولید می گردید. باطراحی شیرهای یکطرفه کتابی  که بین دو فلنج قرار می گیرند وقفه در عملکردبه صفر رسیده است. اجرای این طرح ابتکاری جهت جلوگیری از روغن ریزی که منجربه آلودگی می شد صورت گرفت است.

 

16-دستگاه جمع آوری و نگهداری کابلهای برق MOT


در طراحی و ساخت سیستم فرآورش سیار نفت
MOT برای جمع آوری کابل های برق و کنترل پیش بینی های لازم صورت نگرفته بود . به همین دلیل کابل ها در هنگام جابه جایی واحد به صورت در هم و غیر ایمنی جمع آوری شده و با کامیون حمل می شد ند .

با طراحی و ساخت دستگاه جمع کننده کابل ها توسط پرسنل تعمیرات چه در مواقع جابه جایی و چه در زمان کار دستگاه کابلها بصورت مرتب و آسیب ناپذیر نگهداری می شود .
 

17- نصب سه دستگاه توربو پمپ در واحدهای بهره برداری اهواز یک ، اهواز  دو ، واحد منصوری                                      

  باتوجه به محدود بودن ظرفیت پمپاژ نفت در واحدهای بهره بردار  فوق الذکر و شکننده بودن تولید ،  مدیریت شرکت ماموریت رفع مشکل را به تعمیرات واگذار نمود . با استفاده از توربین های رستون
TA-1750 مازاد مشکل بهره برداری یک ودو وبا استفاده از توربین های مازاد بهره برداری 5 مشکل واحد منصوری حل گردید . در این پروژ  که شامل احداث فندانسیون (piping )کابل اندازی برق ، کنترل ، تماما توسط متخصصین ادره تعمیرات صورت گرفته است .  با انجام این طرح سود و صرفه زیادی عاید شرکت و نهایتا کشور شده است. 

 

 

 

 

  

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شركت بهره برداری نفت و گاز کارون می باشد.

DOURAN Portal V3.9.8.8

V3.9.8.8